Symbolens kraft
Något vi ofta stöter på men inte så ofta tänker på är symboler. I trafiken, på toalettdörrar, på produkter eller i hemmet. När vi stöter på symboler vet vi oftast exakt vad de innebär. Vi behöver inte tänka till utan agerar intuitivt. Dessutom är många symboler världsvida vilket gör att man kan kommunicera med vem som helst via vissa symboler. Det är därför många varningssymboler är likadana i olika länder, just för att vem som helst ska kunna förstå. Ett enkelt sätt att underlätta kommunikationen hemma eller på jobbet är att köpa symboletiketter och sätta upp för att exempelvis varna för något.
Små medel med stor verkan
Symboletiketter kan också användas hemma i hemmet vid exempelvis flytt. Symbolisk kommunikation är nämligen starkare än grafisk kommunikation. Så de där glasen du är så rädd om har alltså större chans att klara sig om du sätter upp en symboletikett som signalerar fara istället för att skriva ”ömtåligt”. Symboletiketter är också utmärkt att sätta upp för att varna barn att inte röra vissa saker eller hantera med försiktighet. I alla fall om man ska tro psykologen Carl Jung som påstod att det finns symboler som är nedärvda i oss människor och som alla förstår.
Färgen har stor betydelse
Bäst används kanske symboler som kommunikation när man vill kommunicera något snabbt, med så lite utrymme för tolkning som möjligt. Exempelvis om man vill varna om att vätskan i en tub är explosiv eller kommunicera damernas samt herrarnas toalett. Vid varning agerar vi människor snarare på färgen, än på själva symbolen. När vi människor ser färgen röd eller orange i en triangel på en flaska så fattar vi direkt att den bör hanteras med försiktighet bara genom färgen. Använd mer symboler, både i vardagen och i jobbet; det är oftast klart bättre än att skriva och piggar ofta upp.